måndag 4 augusti 2008

25 år


























25 år, en ålder då man tydligen är så pass gammal att det är dax att hålla i sin egen födelsedagsfest. Jag hade inga invändningar, det är trevligt att fixa mat, dukning och vara värdinna även om det var på håret att vi hann klart i tid trots stor hjälp från många nära. Kanske kommer jag att ha lite bättre framförhållning med maten nästa år...

Regnet slutade falla och himlen sprack upp lagom till eftermiddagen. Fina blommor, fina presenter och lycka över att ha hela familjen samlad trots att två syskon saknades.

Jag gjorde det ganska lätt för mig med en kall buffé. Samtidigt kändes det som den enda lösningen när vi höll till i ett stort vitt tält på min innergård. När gästerna anlände bjöds de på ett glas rosé samt crostini med chevre, jordgubbar och balsamicokräm och melonkuber inlindad i parmaskinka. Till buffén gjorde jag kycklingspett marinerade i vitlök, chili, ingefära och honung, en bulgursallad, en pastasallad, tsatziki, paprikaröra, foaccia, ost, kex och frukt. Till efterrätt åt vi Bittes himmelska chokladtårta med hallonsås.

Pastasallad
fullkornspenne
röd pesto
ruccola
avokado
paprika
fetaost
rödlök
körsbärstomater
rostade solrosfrön

Lägg upp sallande på ett stort fat och ringla balsamicokräm över.

Bulgursallad
bulgur
selleri
gurka
gula och röda körsbärstomater
pumpakärnor
vårlök
persilja
Gör en dressing på citronsaft, honung, flingsalt och olivolja och blanda runt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vad kul att se att bloggen är uppdaterad! Men jag blir ju riktigt deppig över att jag missade festen; maten ser ju helt underbart god ut! Solrosfrön/pumpakärnor är verkligen bra tips till sallader. Jag har bakat Bittes kladdkaka ikväll inför en fest jag ska på imorgon. Det blev nog bra men min ser inte lika god ut utan den vita ringlade glasyren...får göra sådan nästa gång.
För övrigt skickade jag resten av din present med posten idag; hoppas den kommer fram!
Kram

Anonym sa...

Åh Elin! Det hugger i hjärtat och magen av saknad när jag ser dina bilder!

Vilket kalas du har dukat upp till! Inte så lite godsaker som du bjöd på! Duktiga du!

Hoppas att födelsedagskortet kom fram till din pappa och Bitte eftersom att du inte finns registrerad nån stans!

Anonym sa...

Oj, glömde efterkontakten (du vet, Carl-Göran-Amnell-efterkontakten-är-en-viktig-del-i-ett-möte-grejjen. Utan den känns det konstigt).

Så - puss, kram och en massa kärlek till dig :)

Elin Wigermo sa...

Sonny: Ser fram emot paketet på posten.

Karolin: Saknar dig också, måste planera en resa till Gävle ganska snart känner jag..
Hoppas också att kortet kommer fram, antagligen har det skickats till vår gamla adress eftersom familjen inte heller står på nätet men jag väntar lite på eftersändningen och håller tummarna. Pussar och kramar

Anonym sa...

Hej Elin! Grattis på 25årsdagen. Min bloggadress är metrobloggen.se/ella. Ha det så bra. Kram kram

Malin sa...

Här kommer en kommentar helt out of the blue: Vilken fin outfit du hade på dig! :)

Och så såg ju maten himla god ut också!