onsdag 3 december 2008

Lemon and poppyseed cupcakes

Ja, eller citron och vallmofrömuffins om ni föredrar det. Men är det inte så att de flesta bakverk låter godare på engelska? Muffin eller cupcake? En cupcake tack.

Det är tre saker i mitt nya hem som jag inte riktigt förstår hur jag klarat mig utan förut. Dels är det matberedaren. Den åker fram flera gånger i veckan, för att baka, göra drinkar eller när jag helt enkelt inte orkar hacka och blanda själv. Suveränt. Jag har visserligen haft en matberedare tidigare när jag bodde hemma hos mamma men då saknades nummer två på listan - diskmaskinen. Jodå, för det finns nackdelar med matberedaren också - alla delar man måste diska. Men inte nu, bara lassa in och 40 min senare är det klart. Tänk vad mycket enklare mitt liv har blivit. Nummer tre? Pontus. (obs, utan inbördes ordning).

Lemon and poppyseed cupcakes
50 smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bkp
1 tsk vaniljsocker
rivet skal från 1 citron
lite vallmofrön
1 dl skållhett vatten

Sätt ugnen på 170 grader. Vispa smör och socker vitt. Tillsätt äggen, ett i taget. Sikta över mjöl, bakpulver, vaniljsocker, citronskal och vallmofrön. Rör ner vattnet. Fördela smeten i formarna och grädda mitt i ugnen i 15 min. Pudra över vaniljsocker innan servering.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gott det ser ut!

Har läst nånstans att muffins och cupcakes inte är samma sak.. Det finns ju faktikst muffins på engelska och amerikanska också. Men ah, jag kommer inte ihåg skillnaden nu..

Lever fortfarande på den underbara helgen nu när livet fortsätter rusa vidare i 180.

kram och kärlek!

Anonym sa...

Hej!
Va kul att du hittade till min blogg!

Måste faktiskt säga att jag tycker du har minsann en hel hög med fina bilder här på din blogg också.

Vad säger du ska vi slå våra påsar ihop?

Anonym sa...

Mmm dem har jag med gjort och bloggat om, är såååå goda!!!

Anonym sa...

Cupcakes är muffins med glasyr =)