tisdag 10 juni 2008

Rostad tomat- och paprikasoppa



Svårt att få till matlagningen nu när jag bor mitt i mellan två lägenheter, tiden räcker inte heller till. Pappa sliter med målningen och resultatet blir superfräscht. Förhoppningsvis kan jag flytta in till helgen, med eller utan möbler.

Den här middagen lagade jag till Sandra och mamma förra veckan. Godaste soppan jag vet med tomat, paprika, vitlök och rödlök som rostas på hög värme i ugnen och sedan mixas och blandas ner i buljong. Toppade soppan med stekt halloumi light (vanlig smälter bara) och pumpakärnor. Till soppan gjorde jag också vitlöksbröd samt en sallad på isbergssallad, gurka, äpple, citron, olivolja, solrosfrön och pumpakärnor.

4 portioner
1 kg tomater
3 röda paprikor
3-4 vitlöksklyftor
1 rödlök
färsk timjan
ca 5 dl grönsaksbuljong
salt, peppar och en nypa socker

Sätt ugnen på 250 grader. Dela tomater på mitten och skiva upp paprikan i ganska stora bitar. Klyfta rödlöken och skala vitlöksklyftorna. Rosta tills grönsakerna fått fin färg i ca 20 min. Mixa allt och späd med buljong, smaka av med salt, peppar, socker och timjan.
Dela halloumin i kuber och stek tills den får färg. Servera i soppan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sådär, fixat!
För övrigt:

Elin Wigermo

Ålder: 24
Kön: Kvinna
Stjärntecken: Lejonet
Zodiakår: Gris
Bransch: Student
Plats: Gävle : Sverige

Hahaha! Nöff nöff! ;-)

Unknown sa...

Hi Elin, your smile is the same smile, sincere, true and beautiful.