lördag 28 juni 2008

Dinkelbröd med äpple




Matlagningen går på sparlåga så ni har inte missat så mycket. För tillfället lever jag mest på Skånemejeriers supergoda citronfil eller färdigköpt Räk-/kycklingssallad. Möjligtvis är bättring på gång nu när jag kommit i ordning i mitt (röda) kök men samtidigt innebär sommaren fler middagar ute med vänner och familj.

Bakade i alla fall ett gott bröd med bland annat äpple, dinkel och honung för några kvällar sedan som jag tänkte tipsa er om. Enkelt och snabbt då det knappt krävdes någon bearbetning av degen och ingen jästid.

Dinkelbröd med äpple
2 dl fiberhavregryn
5-6 dl dinkelmjöl av fullkorn
1 dl boveteflingor
1 dl solrosfrön
1 dl rågkross
2 tsk bikarbonat
1 nypa havssalt
4 dl naturell yoghurt
3 msk honung
1 st äpple
2 msk blandade frön till topping

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke utom fröna som ska strös på brödet. Rör sedan ner yoghurt och honung. Riv i äpplena.
2. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll ner smeten. Strö på fröna. Grädda brödet på nedersta valsen i cirka 80 minuter. Kontrollera brödet med ett träspett - är det torrt så är brödet klart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Finally ett inlägg!

Superfin matta som piggar upp hela köket! Bra köp! Fint du verkar ha fått det.

Saknar dig min vän!
Pusskram

Anonym sa...

She's back! Enda som återstår för dig nu är att baka ett sånt där lantbröd med salt på som de har på fredholms och ta med till jobbet. Jag är tillbaka på onsdag så du kan ha det klart då, ok?

Anonym sa...

Oh ett sådant hemtrevligt kök Elin! Hoppas du har det bra därhemma.

Tänker på dig ofta! Puss å kram!

Henrik sa...

Ser sjukt hemtrevligt och gott ut! Är också avis på mattan... :-)