onsdag 17 september 2008

Kladdkaksmuffins


Pontus önskar att han fick äta så mycket glass han ville och jag önskar detsamma med dessa kladdkaksmuffins. Jag var i och för sig i himmelriket redan innan godbitarna kom in i ugnen, godare smet får man leta efter. Om det inte var för att jag hade bjudit hem Emma & Anna på middag vet jag inte om det ens hade blivit några muffins. Så god var den.
Receptet är Leila Lindholms, inga nyttigheter med andra ord men så är det väl också därför det blir så gott och ibland är det helt tillåtet att njuta lite extra.

Det är skoj att höra att ni efterfrågar fler inlägg. Jag är medveten om att bloggandet varit under all kritik den här sommaren men motivationen har inte riktigt funnits där. Jag tror dock att den kommer att öka lite i takt med att jag får mindre saker och tänka på när flytten blir klar. En annan inspirationshöjare är garanterat vårt nya, fina och stora kök! Där kommer det bjudas på många middagar framöver. Ser fram emot det hela med spänning och nu är det bara en vecka kvar tills vi får nyckeln till ett nytt kapitel i livet.

Kladdkaksmuffins
2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%

Vispgrädde och färska bär till garnering

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret och chokladen. Häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.
8. Garnera med en klick lättvispad grädde och färska bär.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ett bra recept du valde :) Mums va gott - dom ser riktigt lyckade ut!

Saknar dig så jag blir tårögd... Såg på So you think you can dance idag och det var en tjej som dansade till Missy H... Jag fick tuppskinn och rös längs hela ryggraden.

KÄRLEK!

Anonym sa...

"nyckeln till ett nytt kapitel i livet" vilken fin formulering! Lycka till med allting! Verkligen roligt att det kommer några blogginlägg! Kram kram