söndag 28 september 2008

Dinkelscones

Att jag gillar scones känns inte som någon nyhet och av den lilla forskning jag bedriver kan jag konstatera att scones innehållandet ett ägg oftast blir väldigt fluffiga och goda. Det här receptet var en riktig vinnare, inte minst för att det bara innehåller 2 msk smör. Som vanligt när ni bakar med dinkel, tänk på att smeten ska vara kladdig för att det inte ska bli torrt.

Det är strålande höstväder idag också och jag ska gå några ärenden på stan innan jag ska ägna eftermiddagen åt att packa upp porslin i nya lägenheten. Målningen i sovrum och vardagsrum är klar och det blir så fint!


Dinkelscones med solrosfrön
2 dl dinkelmjöl (gärna fullkornsdinkel)
1 ½-2 dl vetemjöl med fullkorn
2-3 msk solrosfrön
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl naturell yoghurt
1 ½ dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

(Byt gärna ut 1 dl vetemjöl mot fiberhavregryn, grahamsmjöl, boveteflingor eller vad ni vill. testa också att smaksätta med kanel eller kardemumma).

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°
2. Blanda alla torra ingredienser. Rör ihop kesella, mjölk, smör och ägg. Tillsätt det i mjölkblandningen.
3. Klicka ut smeten på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter mumsigt! Har du målat själv? Jag vill se! kram

Henrik sa...

Bjöd på dessa till frukost igår; blev jättegott! Bytte du ut yoghurten mot kesella i receptet? Blir det bättre eller bara nyttigare tror du?