torsdag 28 juni 2007

Österlen

När Erika och Karolin var och hälsade på för två veckor sedan åkte vi ner till Österlen en solig söndag. Vi vilade våra trötta huvuden i den vita sanden på stranden vid Stenshuvud, andades frisk havsluft i Kivik och Haväng och åt underbart goda vedugnsbakade ekologiska pizzor på en av mina favoritresturanger - Friden. Tunna frasiga bottnar, tomatsås, mozzarella och fräscha smaker. Lite annorlunda varianter som fikon, päron och goda ostar. Erika och Karolin åt en vegetariskt med olivröra, svamp och ruccola men jag njöt av min med kräftor, räkor, stenbitsrom och avokadoröra. Med andra ord mer än väl värt ett besök om ni har vägarna förbi Kivik i sommar.


4 kommentarer:

Karolin sa...

NU fungerar äntligen pappas dator igen och jag är återuppstånden från det döda datorlivet :) Kommer nog aldrig kunna äta en vanlig pizza igen utan att jämföra med Fridens... Puss kram

Anonym sa...

Konstigt att man inte ska kunna göra såna schyssta pizzor själv egentligen. Av någon anledning blir det alltid för mycket av allting och i princip oftast samma smaker när jag försöker. Ska minsann göra skaldjurspizza nästa gång.

Elin Wigermo sa...

Ja, det gäller väl att skaffa sig en vedugn? Annars tror jag på Fridens koncept; baka endast pizzan med en god tomatsås och mozzarella i ugnen och lägg på de fräscha ingredienserna efteråt istället. Fungerar nog bäst med skaldjuren iaf.

Anonym sa...

Ja vedugn blir klart bäst; men du har rätt i att man nog kommer långt på att förgrädda pizzan med bara tomatsås och ost. Men hur var det egentligen med ingredienserna; kom vissa saker på från början och andra efteråt? Mina päron var väl t.ex. också varma? Hur gjorde de med andra frukter/pålägg?