måndag 2 juli 2007

Thailändsk sallad med kyckling och linser

Som nybliven kycklingätare, efter en paus på sådär 7-8 år, är jag väldigt nyfiken på att testa nya kycklingrätter. Är fortfarande väldigt kräsen med vilken sorts kyckling jag äter men ärligt, det är ju hur gott som helst. Jag fräser ofta kycklingen med först bara salt och peppar och på slutet med sweet chili. Sen kan man lätt servera den i wraps, wok eller sallad. En annan sak jag snöat in på för tillfället är thai och japanskt, det känns på något sätt väldigt somrigt och smakrikt.

Thaisalladen med kyckling blir väldigt matig och god på grund av linserna. I regel avskyr jag att koka linser själv och tycker jämt att det bara blir en äcklig gröt men nu har jag kommit på att grejen bara är att inte koka de längre av vad som står på paketet - 10 minuter. Hellre lite tuggmotstånd än linsgröt för min del. De rostade sojabönorna är också mättande och, förutom att ha i sallader, väldigt goda som snacks. Mamma som ska ut och segla på Arktis och leva på frystorkad mat i två veckor ska ta flera påsar med sig. Sojabönorna är fyllda med nyttiga fetter och protein.

Thaisallad med kyckling och linser
Kycklinginnerfilé
2 dl röda linser
1 burk körsbärstomater
salladslök eller purjolök
1 zuccini
½ paket rostade sojabönor
krispsallad
thailändsk eller japansk soya
enorma mängder pressad lime
koriander

Dela kycklingen i bitar, fräs med salt, peppar och sweet chili. Koka linserna efter anvisning på förpackningen. Dela zuccinin på mitten och hyvla remsor med en potatisskalare. Halvera tomaterna, skiva salladslöken tunt. Blanda ihop salladen med lime, soya och eventuellt lite pressad vitlök. Blanda antingen ihop allt tillsammans eller servera linser, kyckling och sallad i olika skålar så att var och en själv får blanda. Servera med melon och lime.

2 kommentarer:

Karolin sa...

Elin, det heter tack vare linserna om det är något positivt. På grund av är negativt. Usch vilken hemsk språkpolis jag är. Släpp det! :) Kul att du äter kyckling igen. Då vet du vad som väntar till hösten :) kram kram

Anonym sa...

Upptäckte precis att du börjat uppdatera din blogg igen, det hade jag missat! Roligt :) Kan inte du skicka ett mail till mig så jag får din mailadress, kommer inte ihåg var det var riktigt... anthill kanske?
Hoppas allt är bra iaf!
Saknar dig!
KRam kram