måndag 30 juli 2007

Nudelwok med kyckling

Tur att det är sista helgen jag jobbar den här sommaren för motivationen var riktig låg när väckarklockan ringde i morse. Den här vecka blir en kort och härlig vecka. Dessutom verkar det som jag lyckats pricka in den enda soliga dagen för min lediga dag på onsdag.
Mamma är hemma igen efter att ha överlevt två veckor på Arktis utan att bli uppäten av en isbjörn. Det är vi glada för båda två. Roligt att höra historier och titta på bilder för jag tvivlar på att jag någonsin kommer att åka dit själv. Hur fint det än må vara.


Nudelwok med kyckling
Kycklingilfé i bitar
fullkornsnudlar
1 zuccini
2 röda paprikor
1 purjolök
en bit ingefära
sockerärtor
torkade sojabönor
sesamolja efter smak
sweet chili
soja
2 pressade lime
färsk koriander
Koka nudlarna efter anvisning på förpackningen, spola i kallt vatten. Fräs kycklingbitarna. Precis innan de är klara tillsätter jag sweet chili och sesamfrön som gör att det blir klibbigt och gott. Ställ åt sidan. Fräs fint skivad purjo, paprika, zuccinistavar och ingefära. Blanda samman alla ingredienser och häll över soja, sweet chili, sesamolja, lime och koriander.









1 kommentar:

Anonym sa...

Känns bra att mamma är hemma; jag tycker hon är tuff, ser fram emot att kolla på bilderna om hon kan lägga upp dem på nätet. Tråkigt att ni har en så hemsk sommar; tur att du jobbat mycket i alla fall så att du sluppit sitta hemma i regnet. Här är som sagt 30 grader varmt och sol hela tiden...uppskattar det inte ens speciellt längre. Men du får gärna komma hit och hälsa på igen om du vill.
Din mat ser för övrigt jättegod ut som vanligt! Dock hade jag också varit skeptisk till muffinsen...kakor ska vara onyttiga per definition.