söndag 21 oktober 2007

Broccolisoppa i mormors porslin

Löpningen går bra nu. Det är den bästa tiden på dagen när jag kommer hem från jobbet och ger mig ut och springer en timme. Oftast fantastiskt skönt men självklart finns det också dagarna när allt går och helvete och jag bara svär och skriker över hur trött jag blir. Som tur är väger de bra dagarna upp för de sämre. I dag gick det bra och den kalla luften rensade huvudet efter en helg på jobbet.

Gjorde en god soppa som avnjöts på mormors fina tallrikar som hon själv har målat.

Broccolisoppa
5 potatisar
1 purjolök
1 broccoli
1 creme bonjour vitlöksost
2 grönsaks- eller hönsbuljongtärningar
vatten
salt, peppar, timjan

Tärna potatis, hacka purjo och fräs lätt i lite olivolja i en kastrull. Tillsätt vatten och buljong och koka så att potatisen nästan är klar innan broccolin går i och kokar med ett tag. Häll av vattnet i en annan kastrull och mixa potatisen, purjon och broccolin slät. Blanda sedan mixet med så mycket av buljongen som ni tycker behövs tills soppan är lagom tjock. Ta lite i taget. Blanda sist ned vitlöksosten och krydda. Koka upp.

3 kommentarer:

Karolin sa...

Men fan Elin, en timmes löpning. Jag måste också ut o springa imorrn. Jag får hemskt dåligt samvete när du hurtar sådär...
Puss!

Elin Wigermo sa...

darling, du vet att jag bara framhäver det bästa i bloggen. ben & jerry glassen och popcornen i går säger jag inget om :)

Henrik sa...

Jättefina tallrikar! Soppan låter god också!