söndag 29 april 2007

Mangoyoghurt

Söndagar är väl verkligen den perfekta dagen att lyxa till sin frukost lite. Färska frallor i all ära men för tillfället är jag helt insnöad på att göra min egen yoghurt eller smoothie. Jag måste skaffa en blender i Gävle snarast möjligt så att jag kan fortsätta med denna härliga vana. Icas frysta frukter är perfekta attt använda. Finns i hallon/blåbär, hallon, jordgubb, mango och tropiska frukter och de är inte särskilt dyra. I dag gjorde jag en yoghurt där jag mixade mango i bitar, 1 banan och naturell mild lättyoghurt. Toppade med musli och några hallon och blåbär.
Skillnaden mot att göra en smoothie är bara att ha lite mindre yoghurt och uesluta extra mjölk så att det blir lite tjockare konsistens.

En sak som jag funderat allt mer på är om det verkligen inte finns en yoghurt (förutom soyayoghurt) för oss som är lite känsliga mot laktos? Har hittat mjölk, fil och små portionsförpackningar med yoghurt men ingen större förpackningen. Med tanke på hur många laktoskänsliga personer det finns i Sverige borde väl detta vara några att satsa på kan man tycka. Får väl göra som jag brukar göra, maila någon och fråga :)

2 kommentarer:

Frida sa...

Mysigt med söndagar när man är ledig....
Det är märligt att det inte finns låglaktos yoghurt eftersom det finns så mycket annat sådant. Vi ses! Kram kram

Anonym sa...

härligt med smoothies, ffa på sommaren... :)

varför inte uppfinna en egen "elinyoghurt"? ;) sök patent nu...

puss på kind