onsdag 4 april 2007

Påskmat

Är vi inte lite tråkiga i Sverige när det gäller maten på våra högtider? Köttbullar, prinskorv och Jansson. Blir det verkligen inte festligare än så? Kan vi åtminstone inte försöka vara lite mer kreativa? Jag är inte den som håller stenhårt på traditioner och jag är kanske inte heller så förtjust i den traditionella maten så det beror antagligen på det. Även om det inte kommer bli så mycket påskmat för min egen del i år vet jag ändå vad jag skulle bjuda på om jag varit hemma.
Lammfärsbiffar, bulgursallad med feta och oliver och avokadosalsa. Enkelt, nyttigt och supergott. Ett annat recept jag absolut skulle kunna tänka mig att göra är det här. Fungerar ju bra även om det inte är påsk.

I kväll sitter jag på jobbet. Jobbet som för övrigt måste vara ett av de sämsta jag skådat ur hälsosynpunkt (detta trots våra höj- och sänkbara bord) Funderar allvarligt på att skriva ihop ett par punkter och lämna in till vd:n. Raststretch, byt ut godiset i godismaskinen, tvinga folk att äta frukt och fräscha upp lite allmänt. Var ska jag börja? Förmodligen dags att anställa en hälsopedagog..

4 portioner

Lammfärsspett
400 g mager lammfärs
1 tsk kanel
1 tsk mald spiskummin
1 bit färsk hackad röd peppar
2 pressade vitlöksklyftor, salt & peppar
4 st spett eller träpinnar
Blanda färsen med vitlök och kryddor. Forma 4 avlånga biffar och tryck fast dem runt spetten. Lägg i ugnsfast form och sätt in dem i ugnen i ca 15 minuter i 125 grader.

Bulgursallad
4 dl bulgur
8 dl vatten
en skvätt kyckling eller grönsaksfond
1 msk olivolja
6 st urkärnade svarta oliver
10 kocktailtomater röda eller gula
30 g feta light
flingsalt och grovmalen svartpeppar

Avocadoklick
1 mogen avocado
2 msk kesella
1 msk pressad citron
salt
Koka upp vattnet med fonden. Häll i bulgur och låt sjuda i ca 10 minuter eller tills allt vatten har sugits upp av bulgurn.Ställ av kastrullen. Häll i olivolja, skivade oliver, halverade tomater och smula ner fetan. Krydda efter smak med flingsalt och peppar. Mixa en mogen avocado med kesella med mixerstav. Droppa i citronsaften och salta.Servera de varma spetten med ljummen bulgursallad och en klick avocadoröra. MUMS!

Inga kommentarer: