torsdag 2 augusti 2007

Kardemummakaka med björnbär och vit choklad

Det här är min namnsdagskaka. Very nice. Bra mycket godare än nyttomuffinsen som jag bakade häromdagen. Kan meddela att smeten inte gick av för hackor heller.

Vad man har för bär eller frukt i kakan går att variera som man vill. Vi hade både björnbär och persikor men skulle jag göra den igen skulle jag nog hålla mig till björnbär. Kan tänka mig att hallon blir riktigt gott också. För att göra tårtan mindre söt och mäktig kan man utesluta den vita chokladen. Om man vill. Jag skulle aldrig utesluta choklad. Inte ur något.

Kardemummakaka med björnbär och vit choklad
3 dl socker
2 st ägg
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
1,5 dl mjölk
150 g margarin (jag tycker att det var lite väl mkt, gör inget om ni tar lite mindre, särskilt om ni har choklad i)
1 paket björnbär eller annan frukt
100 g vit choklad

Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda i smält margarin, mjölk och hackad vit choklad. Blanda ihop alla torra ingredienser och blanda i. Smörj en form, häll i smeten och ploppa i björnbären. Grädda i 45 min på 178 grader (känn så att kakan är klar).




Inga kommentarer: