torsdag 23 augusti 2007

Fisk & skaldjur

Helt omedvetet blev det olika fiskrätter hela veckan. Fullproppad med Omega 3 med andra ord men träningen lyser fortfarande med sin frånvaro. Om inte annat är jag grymt motiverad till att komma i gång på allvar från och med nästa vecka. På söndag är sommaren oficiellt slut för min del. Skolan börjar på måndag och jag ska dra mig tillbaka uppåt landet. Den här gången med sällskap av min älskade Theo. Känns skönt att åtminstone ha en familjemedlem hos mig.

Tisdag: Quinoasallad med kräftstjärtar
Quinoa är supergott. Lite mer spänst i än couscous och bulgur, lite nötaktig och god smak. Det som är bra med quinoa är att det är innehåller en hög andel protein, är rikt på vitaminer, mineraler och andra nyttiga näringsämnen samtidigt är fetthalten och GI lågt.

2 dl quinoa
1 burk kräftstjärtar
2 nektariner
körsbärstomater
färsk spenat
citronjucie
salt, peppar, dill

Onsdag: Laxsoppa med spaghetti och kikärtor
Det här var jag lite skeptisk till men det var riktigt gott! Fungerar kanske inte så bra i matlådan eftersom pastan blir överkokt efter ett tag men gör en lagom sats och det blir en perfekt kvällsmat.

2 laxfileér
1 burk kikärtor
1 vitlöksklyfta
1 lök
en liten knippe spaghetti
½ broccoli
2 tomater
½ paket krossade tomater
vatten och hönsbuljong
salt, peppar, basilika

Fräs vitlök och lök i en gryta. Tillsätt krossade tomater, vatten och buljong efter tycke. Jag brukar fylla en halv gryta. Koka upp. Tillsätt hackade tomater, spaghettin och laxen ungefär samtidigt. Det tar ca 10 minuter både för fisken och pastan att bli klar. (ta ev fisken lite innan). Broccolin delas i buketter och går bara ner 1 minut innan soppan är klar. Krydda.


Torsdag: Söt och kryddig fisk
Ett gammalt recept som ni borde testa om ni inte redan gjort det. Mango, lime och röd curry gör koksmjölken och den vita fisken helt underbar. Se receptet här.


1 kommentar:

Frida sa...

Men herregud vad fisk du har ätit... Det ser smarrigt ut. Ha det så bra!!

Kram kram