tisdag 18 september 2007

Kräftris

Väldigt fin höstdag i dag men nu börjar det bli kallt på allvar. Ska ner på stan efter dagens föreläsning och se om jag efter mycket om och men ska slå till på en vinterkappa. Snacka om den här årstiden ger mig småångest över vissa klädplagg. Kappa, jacka, stövlar och allt annat som ska inhandlas och som man sedan ska ha på sig varje dag det nästkommande halvåret. (med undantag för December månad då jag mestdels ska gå klädd i bikini, thank good).
Dagens lunch innan eftermiddagens föreläsning i Hälsa, etik och livsfrågor. Kan bli intressant!

Kräftris, ca 2-3 personer
2 dl råris
1 burk kräftstjärtar
1 rödlök
1 dl gröna ärtor
1 tärnad röd paprika
1 burk majs
några körsbärstomater
strimlad vitkål
dill, salt, peppar, curry
1 pressad lime
Koka riset. Fräs lök, paprika och vitkål. Tillsätt ris, ärtor, majs och krydda. Tillsätt kräftstjärtar och tomater på slutet och värm bara upp i pannan. Pressa över lime.

Råris är särskilt rikt på mineraler och fibrer och är det mest näringsrika, fullvärdiga och naturliga av allt ris. Detta för att den värdefulla och vitaminrika hinna som omsluter riskornet finns kvar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blev det någon soppa igår? I så fall vill jag gärna ha receptet.

Min så kallade indonesiska kycklinggryta slutade istället med det som jag kan allra bäst: kycklingsallad! Ha, ha =)