onsdag 14 maj 2008

Laxpaket

Ovan är laxen innan den åkte in i ugnen och nedan som den såg ut när den var klar
Fick tips till den här rätten från förra numret av Buffé och det var riktigt fräscht och gott. Det enda problemet jag ser är allt aliminumfolie som går åt, vilket mamma i hela mitt liv har förspråkat att man inte ska använda för miljöns skull. Det går bra att göra med bakplåtspapper också men det blir lite knepigare att få paketet att hålla ihop.

Detta kanske kan vara något att slänga på grillen i sommar?

Gör så här:
Lägg lite bulgur i en skål, täck med vatten och salta. Låt svälla 10-15 min. Värm upp ugnen under tiden. Gör sedan små skålar av foliet, lägg bulgur i botten och en laxfilé över. Vilka grönsaker man vill ha bestämmer man själv men jag hade 1 strimlad purjolök och små söta ekologiska tomater i olika färger. Häll på kapris, gärna med lite saft för sältans skull och pressa över citronjucie. Salta försiktigt, lite svartpeppar och någon örtkrydda blir gott också. Vik ihop paketet och packa in ordentligt så att fisken kan ångkokas. Servera med en sallad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums!
Blev det bättre om man blötlade bulguren före?
Smart med kapris, det ska jag testa nästa gång!
Och återvinner man folien kan man använda det med gott samvete ;)

Kram!!

Elin Wigermo sa...

Det känns som att man måste blötlägga bulguren för att den ska bli klar, det blev bra. Tack för återvinningstipset :)