torsdag 15 maj 2008

Thaigryta med nötfärs

Matlådsluncher i skolan är toppen för inspirationen. Idén till den här rätten fick jag från en tjej som använt älgfärs men eftersom det inte är något min familj är van vid att ha i frysen använde jag nötfärs istället. Jag åt min gryta som den var, med en massa grönsaker i en djup skål men om man vill är det säkert gott med bulgur eller ris till.

I morgon åker vi till Oslo för att firande 17:e Maj. Ska bli jättekul och jag hoppas att väderprognoserna inte stämmer så att vi får sol och lite värme! I vilket fall är är det en weekend med mina underbara vänner och bara det är få förunnat.

Gör så här:
Riv tre morötter, hacka en ½ röd chili och 1 vitlöksklyfta. Fräs i olivolja och tillsätt sedan nötfärsen samt 2-3 tsk röd currypasta och lite salt. Skär en bit zuccini, 1 röd paprika och 1 purjolök och blanda ner i pannan. Strimla en bit vitkål (jag använde färsk vårvitkål som är mjukare än den vanliga), blanda ner även kålen och fräs bara hastigt för att den inte ska förlora sin spänst. Tillsätt 1 burk kokosmjölk och lite thailändsk soja. Koka upp hastigt och servera.

Inga kommentarer: