söndag 16 mars 2008

Asiatisk kycklingsoppa med ingefära och chili

Ingefäran och chilin i buljongen gjorde soppan väldigt god. Måste vara perfekt att bjuda på till någon som fått influensa, starka kryddor, varm buljong och små bitar av kyckling och svamp. Vid närmare eftertanke är det nog inte fel hur frisk man än är.

Asiatisk kycklingsoppa med ingefära och chili, 2 pers
2 kycklingfiléer
6 dl kycklingbuljong
1 msk kinesisk soja
1 msk fish sauce
50 g äggnudlar
en liten bit ingefär
1/3 röd chili
1 morot
50 g babyspenat
100 g champinjoner eller shitakesvamp

Koka upp kycklingbuljong tillsammans med salt, peppar, finhackad chili och riven ingefära. Skär kycklingen i tunna små bitar och tillsätt dom och kort därefter den strimlade moroten. Tillsätt också nudlarna som ska koka ca 4 min. Jag kokade mina nudlar separat eftersom jag vill spara en lunchlåda till i morgon. Ligger nudlarna i över natten tycker jag att de blir överkokta. Jag använde dock vattnet som nudlarna kokat i till soppan. Tillsätt svamp, soja och fish sauce när det är ungefär 2 min kvar på kyckling och nudlar. Lägg spenaten i en skål och häll soppan över.

Inga kommentarer: