fredag 11 april 2008

Fårmor

I dag har jag varit med mina handledare på Österlen där vi besökte en KRAV-märkt gård. Min klassföreståndare från högstadiet var också med och det första hon sa när hon såg mir var "Men Elin, du skulle ju bli inredningsarkitekt!". Sant så sant, tänk att hon kom ihåg det så här nästan 10 år senare.

Studiebesöket samordnades av Ekologiskt markandscentrum som tillsammans med anställda på skolor, kommun eller vem som vill, har ordnat ett nätverk med syfte att tillsammans se hur man kan göra för att införa mer ekologisk mat i skolorna i Skåne.

Gården vi besökte ägs av Agneta Jonzon a.k.a "Fårmor". Hon arbetar där tillsammans med sin katt Måns, hundarna Elliott och Oliver som är vallhundar samt hunden Nanook som tillsammans med lamadjuret Charlie Chaplin är de som vaktar alla 200 fina gutefår som Agneta har. Det var fantastiskt att se hur djuren samarbetade och då särskilt lamadjuret och hunden som med hela sin själ gick in för att skydda sin flock från allt som kunde tänkas vara farligt. Agnetas sätt att arbeta tillsammans med djuren och hennes otroligt roliga sätt att beskriva dom alla var också det helt fantastiskt. Tänk att ha 200 får som alla har namn!? Bara en sådan sak tycker jag visar hur mycket hon bryr sig om dom. Att vissa av dom sedan skickas på slakt känns förstås hemskt men samtidigt är det väl naturens gång och man vet att de har haft i princip det bästa livet ett får kan ha. Får är smarta djur har jag lärt mig :)

Dessutom; idag ska jag börja sopsortera.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Vad glad jag blir över att du ska börja sopsortera! Vad är det som fått dig att vilja göra det?

Heter inte Annikas hund Nannok? Eller är jag helt ute och cyklar då?

Kram kram

Elin Wigermo sa...

Jo, Annikas hund heter också Nanok.

Ja, men jag tänker att intresserar jag mig för att köpa ekologisk och säsongsanpassad mat för att värna om miljön borde man helt enkelt sopsortera också. Det är ju faktiskt grunden kan man tycka, inte så jäkla jobbigt heller för den delen. Nu är det skärpning, nu känner jag motivation :)

Elin Wigermo sa...

Dessutom, med tanke på att jag fick sitta och skämmas hela vägen hem i bilen för att jag är en sådan hemsk människa som köper tomater i januari kan du ju bara tänka dig vad jag kände inför min icke befintliga sopsortering..

Anonym sa...

ALLA köper tomater i januari!

Elin Wigermo sa...

Jag trodde också det fram till idag :)

Anonym sa...

Shit pommes frites...tomater måste man väl ha året runt? Tänkter inte avstå det...däremot kanske jag ska sluta köpa jordgubbar året runt, det känns lite onödigt. Fast sopsorterar gör jag! :-)