tisdag 22 april 2008

Den goda husmodern

Fick låna en bok av en bok av en kollega på praktiken som jag suttit och bläddrat innan jag gick hem. Boken är en handbok skriven 1892 av en husmor, för husmödrar. Fantastiskt roligt läsning och det var inte lite man skulle kunna som husmor på den här tiden. Delar med mig några rader av de 1005 sidorna med råd om hur man ska sköta hem och familj.

"En god husmoder vill antagligen hvarje ung kvinna blifva. Barnets och den unga flickans tid får då ej upptagas av oupphörliga nöjen, bortbjudningar, dans och toalettbestyr. Bortbjudningar måste afstraffas. Vill man ej häruti vidtaga någon reform, envisas man att låta barnen vänja sig vid njutningar och nöjen, som de blott borde känna till namnet, då fruktar jag att både denna och alla böcker, som skrifvas i samma syfte, förblifva onyttiga. Låtom oss dock icke förlora modet! Äfven om vi förblifva en ropandes röst i öknen, så låtom oss ropa!"

"Den enklaste kost är ovillkorligen den helsosammaste. de flesta sjukdomar uppkomma af oordning i matsmältningen och det torde ej kunna förnekas, att en af läckra rätter öfverbelastad mage är mer utsatt för sådana, än den som blott är lagom mätt af tarfligkost. En menniska som, istället för att äta för att lefva, lefver för att äta, blir snart ingeting annat än en vandrande matsmältningsmaskin."

"Pepparkakor äro ej ohelosamma, men der skadade tänder finnas, förosaka de tandvärk."

Och så lite mattips:

Hönssoppa: Härtill kan man taga gamla höns, men de bör vara feta...

Lungmos: Kalflunga och hjerta kokas, skrädas och lungan hackas mycket fint..

Mitt mattips: Pastasallad med röd pesto, kyckling, mozzarella, soltorkade tomater, avokado, färsk spenat, majs och körsbärstomater.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh herregud! Jag gillar bättre ditt mattips, de kommer alltid att vara mina favoriter :) Hoppas det går bra med allt i ditt fullproppade liv. Puss darling!

Anonym sa...

Haha, ja kära nån! "...tid får då ej upptagas av oupphörliga nöjen, och toalettbestyr."
Jag är glad att jag inte behöver leva efter den boken :)

Saknar dig!
Puss kram!