onsdag 16 april 2008

Mellanmålsmuffins

Har kommit in i en dålig vana, hoppar över mellanmålet på eftermiddagen vilket resulterar i att jag är hungrig när jag kommer från praktiken. Äter givetvis något lätt när jag kommer hem men i sin tur medför detta att jag inte hungrig när det är dags för middag utan äter ganska sent. Not good, så i morgon tänker jag ta med mig något lätt att äta på eftermiddagsrasten. Dessa mellanmålsmuffins som jag har rört i hop i eftermiddag passar bra, annars en frukt i sin enkelhet eller tillsammans med keso och kanel. Muffinsen blev väldigt saftiga och smakrika.

Mellanmålsmuffins
3 dl fullkornsvetemjöl eller dinkelmjöl av fullkorn
2 dl fiberhavregryn
1 dl hackad mandel (gärna utan skal)
2 msk honung
1 msk råsocker (kan uteslutas)
2 tsk bikarbonat
½ dl rapsolja
2 dl naturell lättyoghurt
2 mosade bananer
3 rivna äpplen
2 ägg
kanel
en nypa salt

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt mosad banan, honung, mandel och rivet äpple och rör till en jämn smet. Tillsätt äggen, blanda ut och tillsätt yoghurten. Klicka ut i muffinsformar. Grädda på 175-200 grader tills muffinsen ser klara ut. Kanske tog 10 min.

Inga kommentarer: