tisdag 8 april 2008

Asiatisk köttfärsröra & kamutcouscous

Nu kan man tycka att det asiatiska temat på den här bloggen börjar bli en aning tjatigt, men det är ju så gott! Antagligen kommer ni att få dras med chili/vitlök/ingefära i maten ett tag till. Kamutcouscous testade jag för första gången och tvekade länge innan jag la ner paketet i kundkorgen eftersom det stod att grynen hade en smörig smak. Lät inte så lockande men det var riktigt gott och hade snarare en mer nötig än smörig smak jämfört med vanlig couscous.

Ringde Erika idag när jag var ute och promenerade bland utblommade träd, knoppiga buskar och påskliljor och får höra att det snöar i Stockholm. Haha, vilken skadeglädje och vad fantastiskt skönt att slippa det...(hoppas jag i alla fall).

Asiatisk köttfärsröra
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
2 rivna morötter
en liten bit ingefära
ca 1/4 röd chili
400-500 g nötfärs
2 gula paprikor
1 broccoli
1 paket krossade tomater
lite thailändsk soja
salt och peppar

Hacka lök, vitlök och chili och fräs i olivolja. Tillsätt finriven ingefära, de rivna morötterna och nötfärsen och fräs tills färsen är genomstekt. Tärna paprikorna och dela broccolin i små buketter. Fräs en stund, blanda ner krossade tomater, soja, salt och peppar. Koka couscousen enligt anvisning på förpackningen. Servera med en god sallad. Jag hade blandade salladssorter och alfalfagroddar.


Inga kommentarer: