måndag 14 januari 2008

Chicken cashew med chili och koriander


I Australien åt vi fantastiskt god asiatisk mat. Sweet & sour fisch, kyckling och cashew eller beef med en massa kryddor och krispiga grönsaker, skaldjur, kycklingspett, spring rolls m.m. Då det bor väldigt många japaner och kineser i Sydney är utbudet enormt. När jag försökt mig på asiatisk mat hemma blir det visserligen gott men det smakar alltid likadant. Jag har aldrig direkt brytt mig om att inhandla alla såser och kryddor som krävs utan mest kört på ingefära och lime. Med tanke på att asiatisk mat är det bästa jag vet får det vara värt lite extra möda och ingredienser att inhandla. Ofta är det väl också så att när man väl har det hemma varar det ganska länge. Jag blir verkligen inspirerad av den asiatiska maten med alla fräscha och goda råvaror. Nyttigare finns knappt.

På favorithaket i Sydney - Stir crazy- serveras fantastiska stir fryes till ett enormt bra pris. Dessutom gäller "bring your own" vad gäller alkoholen. Alltså är det bara att sticka in huvudet i bottleshopen brevid och välja ett gott vin som man tar med sig till restaurangen. Något jag gärna skulle se anammades här hemma men det är knappast något jag förväntar mig. En stir frye är som en wok, med fördel lite mer "såsigt" så att det inte blir torrt tillsammans med riset.
Nu sitter jag här med händer som bränner av chili. Hur töntig får man vara för att lyckas med det. Får nog sova med en skål med isvatten brevid sängen...men gott var det!
Chicken cashew med chili och koriander, 2 pers
2 kycklingfileér
en näve cashewnötter
några champinjoner
sockerärtor
broccoli
½-1 röd chili
1 vitlöksklyfta
woksås t ex Mrs Cheng
1 tsk röd curry
saft från en lime
soja
färsk koriander
Woka allt, servera med ris.

1 kommentar:

Anonym sa...

Yes! Ett inlägg. Usch vad jobbigt att det bränner så på dina händer, av en chili, jag förstår inte riktigt :)

Åh min Elin, jag saknar dig mycket, jag kan inte tänka tanken på att jag inte ska ha dig nära i sommar och höst och all tid därefter...men det är då det. Vi kommer få en underbar vår tillsammans först!

Sov gott kära du. Kram kram!