onsdag 23 januari 2008

Tomatsoppa med röda linser

I dag är det så kallt att man inte kan andas genom näsan utan måste kippa efter luft ur munnen för att inte förfrysa bihålorna. Det är dags att plocka fram långkalsongerna säger klasskamraterna. Ehh..jo...just det. Nej, istället för långkalsonger köpte jag månadskort på bussen. Min plan är att åka åtminstone två sträckor av allt fläng mellan hemmet, skolan och träningen. Med Theo här blir det fler vändor hem men även ca 1 ½ timme extra vardagsmotion i form av promenader varje dag.

I dag på näringsläran fick jag lära mig att linfrö är direkt hälsofarligt. Jag visste att det kunde vara farligt i för stora mängder med Dietist-Gisela menade på att var det något livsmedel man skulle undvika så var det linfrö och vetekli. Sagt och gjort.

Kvällen har ägnats åt mys med Erika. En promenad runt Sätra vilket resulterade i stelfrusna ben som sakta men säkert fick tina i duschen och sedan värmas upp inifrån med en soppa. Supersnabb att göra och väldigt väldigt god. Därefter te, kex, ost och päron.

Tomatsoppa med röda linser
1 tetra krossade tomater med basilika
1 burk färdigkokta röda linser (kokar man själv och blandar i en soppa tenderar det att omvandlas till gröt. Erika säger att hon lyckas, jag gör det inte)
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
basilika
salt, peppar
en nya socker
en skvätt balsamvinäger
1 grönsaksbuljongtärning

Fräs finhackad vitlök och gul lök i olivlja. Tillsätt krossade tomater och fyll på med vatten tills ni tycker att soppan får en lagom konsistens. Tillsätt alla övriga ingredienser förutom linserna. Koka upp, tillsätt linserna precis innan servering. Om man vill kan man blanda i lite creme fraiche för en mildare soppa. Jag råkade av misstag köpa en med blåmögelostsmak vilket kanske inte hade varit en höjdare i. Gott utan också.

1 kommentar:

jeanfredrik sa...

Hej Elin!
Jag tänkte laga tomatsoppa med röda linser idag och kollade runt lite på nätet efter recept och hamnade här! Är så trött på kyckling och annat kött så jag tänkte prova med lite vegetariskt istället.

Själv tänkte jag använda passerade istället för krossade tomater eftersom jag gillar den konsistensen bättre. Ska försöka lägga upp receptet på min blogg sedan!

Kram på dig :)