måndag 28 januari 2008

Kesogratinerad broccoli


Mm, detta gillar jag supermycket. Perfekt att äta som det är till lunch eller tillsammans med en bit lax eller mager korv till middag. På förmiddagens föreläsning pratade Dietist-Gisela bland annat om hur viktigt det var att äta mjölkprodukter i och med att det innehåller så många näringsämnen. Rekommendationen på ½ liter om dagen är knappast något jag uppnår i normala fall men keson och osten i den här rätten gör att jag i alla fall kommer en bit på vägen.

Äntligen har min panikhunger lagt sig, fick snacksa på cashewnötter innan maten var klar, och jag ska ta itu med praktikplatssökande och plugg innan jag ska ner på stan för ett dancepass.

Kesogratinerad broccoli
2 knippe broccoli
1 liten burk keso eller ½ stor
1 ägg
riven ost, kör på en starkare om ni gillar det
salt, svartpeppar

Dela broccolin i bitar och koka 1 minut. Blanda ihop alla övriga ingredienser och klicka på över broccolin i en ugnsfast form. In i ugnen på 225 grader i 15 min eller till oströran fått färg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry Elin, men det här kommer jag nog inte att laga, haha!

Anonym sa...

Jag tycker det ser mycket gott ut jag! Broccoli är nice! Däremot kan jag tycka att man skulle kunna ha något mer till det som du säger; antingen lax eller typ en grovbrödmacka.

Anonym sa...

Mm, jag tycker det verkar vara en höjdare.