söndag 20 januari 2008

Lyxiga kanel och äppelscones

Har varit en supertrevlig helg. Syster- och kompismiddag i fredags där nötfärsbiffar, ugnsrostade rotfrukter och fetaostsås tillagades. En shoppingtur till Malmö, middag och vin och en oplanerad utekväll med Sandra i går. Idag är det dags att packa väskan.

I går morse gjorde jag lite lyxiga kanel och äppelscones. Kanske inte de nyttigaste men underbart goda. Smakar nästan som en äppelkaka.

Kanel och äppelscones 8 bitar
5 dl mjöl (blanda vad ni själva vill, vetemjöl, graham, dinkel, havregryn)
1 ½ tsk bakpulver
1 krm salt
75 g margarin
½ dl råsocker
1 ägg
1 dl lättmjölk
1 tsk kanel
äppelbitar från 2 äppel (hur svårt var inte detta, vad heter det? Äpple, äppeln, äpplena?)

Kör allt utom äppelbitar i mixer och knåda in dom när degen är jämn. Platta ut till en ca 2 cm tjock rundel. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och skär i 8 bitar. Grädda mitt i ugnen 15-20 min till fin färg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Äppelbitar från två äpplen skulle jag ha skrivit :)

Elin Wigermo sa...

Vad skulle jag göra utan dig baby? ;)

Anonym sa...

Nu när jag börjat göra mat får jag kanske ta och börja baka också, ser riktigt gott ut.

Om du vill se mina resultat kan du kolla in www.fegesblogg.blogspot.com

Jag referade till din sida där, hoppas de är ok?

//fredrik