tisdag 22 januari 2008

Citronpasta med kallrökt lax

Eftermiddagen var så hälsopedagogisk som den kunde bli. En del av kursen i fysisk aktivitet är att vi ska lära oss sätta ihop och leda ett gympa/aerobicpass. Kanske mest en kul grej men tänker man på det tror jag säkert att det kommer att komma till användning om man jobbar t ex inom företagshälsovård.

Det har varit en fullspäckad dag och den fortsätter i samma tema. Är hemma en snabbis och äter middag och sätter in räkningar från November i pärmen. Snart ska jag hem till Karolin där det antingen bjuds på negerbollar eller fruktsallad - beroende på hur hälsosam hon känner sig. Måste medge att jag hoppas på det förstnämnda..

Blev en snabb rätt till middag. Tänkte på Emma när jag åt. Borde inte det här vara en perfekt rätt för dig? Alla favoritingredienser nästan!? Jag brukar inte gilla för stora mängder lax så jag tog bara lite. Tycker dock att det blev väldigt gott och fräscht med ärtor, sparris, citron och keso till.

Citronpasta med kallrökt lax
1 paket färsk pasta naturell
några skivor kallrökt lax
1 paket frysta (tinade) sparrisar
lite gröna ärtor
skal från en ½ citron + saft tills du tycker att rätten fått lagom citronsmak
1 äggula
lite god olivolja
flingsalt, svartpeppar, dill
keso

Koka pasta. Koka ärtor och sparrisar i ½-1 min (ska behålla sin krispighet). Vispa olivolja med äggulan, citronsaften + skalet och kryddorna. Blanda i den skivade laxen. Jag sköljde av pastan och grönsakerna i kallt vatten innan jag blandade i det i laxröran eftersom jag vill ha rätten ljmmen. Servera med keso.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det borde jag ju klara av. Kanske också borde starta en blogg och tävla med Fredrik, se vem som klarar sig bäst.

Som ärt-expert vill jag dock säga att man inte kokar ärtor utan endast sköljer dem under kallt vatten.
Varma ärtor-usch!

Elin Wigermo sa...

Nej, jag brukar inte heller göra det men nu var de frysta och jag släppte bara i dom i kokande vatten så att de skulle tina. Därefter sköljdes de i kallt vatten :)

Anonym sa...

Hej min kära vän,

Låter som du har det bra i Gävle - skönt att kurserna verkar givande och roliga! Dock saknar jag dig här i Kristianstad!

Jag kommer nu efter tipset av dina goda äpple- och kanelscones bli en hängiven läsare av din blogg=). Nu blir jag som din mamma som skriver ut och lagar alla recept som du lägger ut=)

Ha det gott söta Elin, hörs och ses snart=)

Kraaam S