torsdag 8 november 2007

Dilemma

Ganska ofta när jag kommer hem kommer det en tant och möter mig. Jag vet vad hon vill innan hon ens börjar peka och le förhoppningsfullt bort mot sophuset. Någon gång har jag öppnat för henne men oftast går jag bara förbi. Så fort jag kommer in genom ytterdörren kommer det dåliga samvetet krypande.

Den här damen är alltså så fattig att hon får ut något av att leta bland studenters sopor. Då är det illa mina vänner. Dock kan jag inte förneka att vetskapen om att hon går igenom mina sopor stör mig. Tanken på de stackars sopgubbarna som får försöka tömma tunnor med enbart sönderrivna plastkassar stör mig också. Jag funderar på om det är värt det? Vad är det hon hittar där bland våra sopor som hon vill ha? Uppenbarligen är de något eftersom hon kommer tillbaka.

Öppna eller inte öppna?

4 kommentarer:

Frida sa...

Jag hade inte öppnat..... :o) Hade oxå tyckt det hade varit konstigt om någon hade rotat ibland mina sopor, och stackars sopgubbar om alla påsar är öppna och söndriga.

Anonym sa...

Ingen som bor i Sverige lagligt är så fattig så att man måste rota bland sopor eftersom vi har bidrag till allt och inget.

Hon extraknäcker helt enkelt!

Anonym sa...

Kommer du inte ihåg den tanten som rotade i soptunnan utanför hotellet för många år sedan. å sa vi precis samma sak: vad tror hon att hon ska hitta? Och precis efter det så fiskade hon upp både en brödlimpa och en stekt kyckling! Kan kanske vara värt det ibland :)

Anonym sa...

mmm...grillad kyckling...