lördag 17 november 2007

Viltskavswok & Karolins heta räkgryta

Jag bloggade aldrig om de goda tortillasen som jag gjorde i förrgår. Blev bjuden på rätten av en kock på ICA och blev självfallet pålurad ett paket viltskav med mig hem. Jag har lite svårt för viltskav egentligen men tillsammans med rivna morötter, röd paprika, strimlad vitkål, rödlök och tacokrydda blev det riktigt gott! Fräs skaven först, lägg åt sidan och fräs grönsakerna lätt. De ska helst behålla sin krispighet. Krydda med orginal taco kryddmix och servera i tortillabröd tillsammans med sallad och vitlöksyoghurt. I dag äter jag woken med quinoa istället.

I går var jag på middag hos Karolin och hon bjöd på sin fantastiskt goda räkgryta med fullkornslinguine till. Tyvärr har jag ingen bild och receptet är lite på en höft, improvisera! Dessutom fick vi kladdkaka med vaniljglass till efterrätt. Lyxigt värre men nu får det vara nog med sånt på ett tag, jag ska för tusan BO i en bikini om tre veckor!

Karolins heta räkgryta (4-6 pers)
1 kg räkor
1 stor purjolök
färska champinjoner
1 röd paprika (hmm, jag minns inte. gör som ni vill)
1-2 dl apelsinjuice
1 matlagningsgrädde 7 %
mjölk + redning efter behag
2-3 msk chilisås
chilikrydda, salt, peppar

Inga kommentarer: