tisdag 6 november 2007

Köttfärssoppa med kidneybönor

Puh, vilken dag jag har haft. Föreläsning från 9-16. Det tar på krafterna (och ryggen) att sitta på samma stol och bara lyssna en hel dag. Därefter direkt hem till Erika för att skriva första inlämningsuppgiften till kursen som började i går. Trots att dagen varit lång var den både intressant, annorlunda och väldigt underhållande.

Började en distanskurs om Sexualiserat våld och traffickingen, för att jag tycker att det är intressant och det kan ju vara bra om jag nu ska bli polis :) Eftermiddagens föreläsning handlade om sexualitet och jag hade väl inte direkt några förväntningar men måste medge att jag höjde ett ögonbryn när föreläsaren kom in i klassrummet. En dam i 60-års åldern med vitt lockigt hår, prydlig och fin med en sjal knuten om halsen. Ännu mer förvånad blev jag efter ett par minuter när damen började prata hej vilt om sex och könsorgan. Jag överdriver inte heller när jag säger att hon tog sig mellan benen minst 50 gånger under dessa tre timmar. Och då menar jag ett stadigt tag. Har heller aldrig sett någon föreläsa med sådan enorm inlevelse och det kändes mer som en teater än en föreläsning. Men nej, nu är detta en matblogg och för att citera föreläsaren så "pratar man inte om flytningar när man äter majonässås".

Köttfärssoppa med kidneybönor
nötfärs
1 gul lök + en purjolök
1 vitlöksklyfta
½ burk kidneybönor
1 tärnad röd paprika
1 broccoli i små bitar
1 paket krossade tomater med basilika
vatten + 2 hönsbuljongtärningar
salt, peppar, basilika

Fräs lök, purjo, vitlök i olja i en kastrull. Tillsätt färsen och fräs tills den är genomstekt. Tillsätt också paprikan och häll sedan på vätska och buljong. Koka upp, krydda och tillsätt bönor och broccoli så att de bara kokar med i några minuter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh fy fan va äckligt. Där tog min frukoststund slut! Med syfte på majonäshistorien alltså, inte maten :)

Anonym sa...

Ha, ha, låter ju intressant!
Kan ju vara bra som merit sen när du ska söka till polishögskolan ;)