tisdag 26 februari 2008

Dinkel- och kokospanerad sejfilé



Då var jag äntligen diplomerad Hälsoprofilbedömmare, kul! Då är det bara att sponsra med ergometercykel, skelettmätare och blodtrycksmätare, ge mig ett gäng kunder and I´ll have a business.


För tillfället känner jag mig konstant stressad och har konstant dåligt samvete över Theo som bara tittar på mig med sina stora ögon när jag springer fram och tillbaka som en idiot den lilla tid jag är hemma. Jag vill inte ens tänka på hur det är att ha barn. Eftersom Dietist-Gisela ramlat och skadat foten är vi nu lediga från föreläsningar resten av veckan. Med all respekt och medkänsla över Giselas fot kunde det faktiskt inte bli bättre. Nu har vi tid att skriva klart åtminstone två arbeten!


I kväll har jag lagat sprödbakad sej som är panerad med fullkornsdinkel och kokos. Till det kokt potatis (ny favorit), broccoli och tomat-rödlöksallad. Blev supergott! Sej är en av de fiskarter som inte är med på IUCN´s rödlista över hotade växt och djurarter. Fisken påminner om torsk och med dessa filéer från Findus var det superenkelt och snabbt att tillaga.

Till efterrätt värmde jag en bit Frödinge lätt ostkaka, kryddade med lite kanel och klyftade upp en clementine. Mmmm....



Dinkel- och kokospanerad sej
Sejfiléer - 1/person (Emma, notera att det handlar om fileér och inte ett helt fiskblock ;) )
1 uppvispat ägg
fullkornsdinkel
kokos
salt, peppar

Tina fisken. Lägg dinkel, kokos och ett uppvispat ägg i tre olika skålar. Doppa fisken i ägget, sedan i dinkel, i ägget igen och till sist i kokos. Stek i lite smör och lite olivolja, salta och peppra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, jag rekommenderar inte hela fiskblock. Vilket helvete! Vi kom inte alls överens....