söndag 3 februari 2008

Ugnsbakad torsk med rödvinsfrästa tomater & kapris

Skala och halvera potatis. Strö över flingsalt, svartpeppar, citronsaft, timjan och olivolja och rosta högt upp i ugnen 225-250 grader.

Placera 2 torskfiléer i en ugnsfast form. Tärna 4 tomater och 1 finhackad rödlök och fräs i olivolja. Tillsätt en skvätt vin, 2-3 msk chilisås, lite oregano eller basilika, salt, peppar och kapris (ta med lite av saften från kaprisen också). Häll tomatröran på fisken och lägg skivad citron på toppen. Tillaga i ugnen i ca 15 min.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du, har verkligen varit duktig, det må jag säga! Härligt för dig som har maten lagad för våra bråda dagar framöver :)

Godnatt så ses vi imorgon! kram kram!

Anonym sa...

heey! du jag måste bara fråga, annika nämnde idag att några i klassen fått ett tokryck och inte äter linfrön längre för att de upptäckt ngt nytt med dem som inte är bra... låter mysko... vad är det de snackar för persilja? =) KRAAAM!!!

Elin Wigermo sa...

Haha, det är faktiskt sant. Vår dietistföreläsare har berättat för oss att linfrö innehåller cyanid! Inte alls bra med andra ord, jag har slängt mitt paket :) Kram

Anonym sa...

Nu kan inte jag så mycket om mat och vet inte om du skojar lite med oss. Men linfrö är bara farligt om du typ käkar ett par deciliter om dagen. Och vem gör det?

Elin Wigermo sa...

Jag är faktiskt allvarlig :) Nej, det är sant att linfrö är relativt ofarligt om man bara äter ca 1 msk. Däremot gör de isf inte heller ngn nytta så varför äta dom när de bara rinner rakt igenom? Vi har diskuerat det här en del i vänskapskretsen och nej, vi kommer inte sluta äta bröd och övrigt som innehåller linfrö, det känns bara idiotiskt, men däremot känns det ganska onödigt att slänga i filen eller gröten i tron om att de är bra. Men, alla göra som de vill :)

Anonym sa...

Det som inte dödar det härdar..