måndag 11 februari 2008

Vildrissallad med tonfisk och fetaost


För mig som har efterfrågat lite mer att göra i skolan är det nu dags äta upp mina ord. Två kurser, Hälsoprofilbedömning, 10 arbeten, en hemtenta, flera böcker att läsa, heldagar i skolan, praktikplatsletning, hund och träning. Dessutom upptäckte vi idag att ett av arbetena ska vara klart redan på fredag, bara att sätta i gång med andra ord. Ni förstår att det inte blir mycket tid över till matlagning för tillfället.

Helgen bjöd dock på två goda middagar. I fredags åt jag och Erika bakad potatis med två röror. En med creme fraiche och stenbitsrom och en med creme fraiche, keso, räkor, dill och citron. I lördags bjöd vi "Näringslära-Danne" på middag och det serverades halloumibruschetta till förrätt och fläskfilégryta med klyftpotatis till varmrätt.

I kväll gjorde jag en sallad väl hemkommen från träningen. Fick lite sommarkänsla av smakerna, känns som en perfekt utflyktsallad. I dag på näringsläran pratade vi om mat med sociologiska och kulturella aspekter. Vi pratade lite om att man oftast döper en rätt utifrån köttet/proteinet och just därför kallar jag inte min sallad för tonfisksallad idag utan istället vildrissallad. Fint ord var det också. Nu, promenad med Theo och sen sängen med en pluggbok och en kopp te.

Vilrissallad med tonfisk och fetaost
1 påse vildris (Uncle ben boil in bag)
1 burk tonfisk i vatten
1 burk majs
några själkar selleri
1 bunt ärtskott
några körsbärstomater
1 paket fetaost
en liten skvätt vitvinsvinäger
lite god olivolja

1 kommentar:

Anonym sa...

Elin, varför får du allt att låta så gott, härligt, mysigt och hemtrevligt?
Själv så är min blogg en enda stor klagomur just nu och jag gillar det inte - speciellt eftersom att jag inte har nått att klaga över!

Sov gott så sen vi imorrn!
kram