söndag 4 februari 2007

Melodifestivalmiddag

Jag tycker verkligen att de trevligaste kvällarna vi har här är när vi är hemma, äter en god middag, dricker vin och pratar. Det finns inget som slår det. I går lagade vi en supergod gryta med fläskfilé och soltorkade tomater med klyftpotatis till. Som dessert grillade vi ananas i lite farinsocker och åt med vaniljglass. Det var ett väldigt velande om vi skulle gå ut eller inte men egentligen var vi nog alla lite för trötta och bekväma. Den enda utgången som blev av var när vi vid tolvslaget knallade bort till Statoil för att köpa oanständigt mycket godis..

Fläskfilégryta 4 pers
1 fläskfilé
4 dl lätt creme fraiche och ev lite mjölk eller sky från pannan
2 msk soja
1 msk dijonsenap
vitlök och rödlök i klyftor
soltorkade tomater (en i gänget gillade inte detta så vi hade röd paprika ist, gott vilket som)
salt, peppar, köttbuljong och provencalkryddor

Skiva fläskfilé i 1 cm tjocka skivor. Bryn i olivolja. När köttet nästan är genomstekt kan löken, vitlöken och parikan bryna med en stund. Tillsätt creme fraiche, mjölk, buljong, soja, senap och krydda. Koka i 5-10 min. Servera med klyftpotatis och en sallad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar att jag hade kunnat vara med er i helgen! Det är alltid så mysigt! Tvärr måste jag erkänna att det är Jan som hoppar på bilden... Förstår att det kan vara lite förvirrande eftersom jag har hans kläder på mig på en annan bild. Ses i morgon!
Kramkram

Anonym sa...

Tack för igår! Skulle du vilja skicka bilderna sen...? =)

Är väldigt avslappnad o trött nu också faktiskt... känner mig som antingen en bebis eller pensionär... :P

hoppas du haft en härligt söndag!

massa kramar

Anonym sa...

Aaahhh! Ge mig lösgodis! Här är svinkallt (kolla fina vinterbilder på bloggen). Ska kolla på superbowl och bjuda på köttbullar ikväll. Kram!

@Erika: Tack så jättemycket för den fina postern! Den kommer att ha en given plats på mitt kylskåp! För att inte tala om mitt nya sprichwort: "Sonny Boy - Solen om vintern"!

Anonym sa...

mm, vilken kanonmiddag det var. Som alla andra liknande kvällar. dags att rycka upp sig för lit plugg nu då. Hade så bra. Kram Kram