onsdag 7 februari 2007

Kom igen nu då!

Känner mig ovanligt motiverad till att plugga för tillfället. Självklart har ju detta att göra med att kurserna vi läser är väldigt intressanta men också för att jag mer och mer får upp ögonen för hur otroligt viktigt vårt arbete är. Bra kost och fysisk aktivitet är nog lösningen på nästan alla sjukdomar man kan tänka sig och om man bara bryr sig om sin hälsa får man ett tusen gånger bättre liv än annars. Jag blir både frustrerad och motiverad över att folk inte förstår detta men det är ju där vi kommer in i bilden. När vi i kompiskretsen bestämmer när vi ska hitta på något gör vi detta utifrån när folk ska träna och äta. Jag vet att vi kanske har mer tid än andra att göra det och att det kanske kan låta lite tråkigt men gör man träning och regelbundna måltider till en del av sin vardag är det inte jobbigare än något annat. Det handlar om planeringen och prioritering och om man ska prioritera något i sitt liv så är det sin hälsa. Hälsan är det viktigaste man har och det är den allt annat grundar sig på.

I dag äter jag lax (jag kommer aldrig tröttna), fullkornsris och en grönsakswok med ingefära och sweet chili. Ingefära är bra för matsmältningen och stärker immunförsvaret. Fullkornsris istället för vitt ris gör att man behåller en jämn blodsockerkurva och håller sig mätt längre.

Testa dig själv här för att se hur bra du äter!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, jag åt "hyfsat". Kanske får lära mig en del av er hälsopedagoger. Jag blir då i alla fall inspirerad av dina maträtter!

Anonym sa...

mmm du inspirerar minsann...! :D Tacksam för att jag får utvecklas tillsammans med dig... ;)

kraam

Anonym sa...

Härligt Elin, att du är så positiv! Det behövs.
Ses i skolan. KRam kram

Anonym sa...

Vad skönt att du är så motiverad, jag med! men när du oxå är det så får man extra mycket energi :) KRAMAR!