fredag 16 februari 2007

Middag på hemmaplan

En hel vecka utan snö och bitande kyla. Jag njuter av att bara kunna ta dunvästen på mig när jag går ut och av att höra fåglarna kvittra. Konstigt men jag reagerade faktiskt på det när jag kom hem, kanske finns det inte en enda fågel i hela Gävle när det är så kallt? Förutom det reagerar jag även på folk som springer runt i snygga vårjackor. I Gävle kan man knappt skymta att det finns en människa under alla tjocka jackor och stora mössor. Allvarligt talat, ge mig vår NU! Oh well, det finns mycket annat positivt där uppe ändå och jag saknar mina tjejer väldigt mycket redan..

I kväll bjöd jag Emma, Hanna och Kristofer på middag. Till varmrätt utgick jag från det här receptet men gjorde nötfärsbiffar istället för lamm. Som röror gjorde jag en med tomat, rödlök och balsamvinäger, en med avokado och lime och en med ananas. Hade även vitlökssås till och så bakade jag egna pitabröd, hur lätt som helst och mycket godare! Tyvärr hade ugnen problem och hela lägenheten blev rökfylld. Kanske inte bara tröttheten som gör att det svider i ögonen?

Med en mixer i hemmet kunde jag även passa på att göra en cheesecake som jag har varit sugen på sedan Annika började prata om det för ett tag sedan. Cheescake med jordgubb/lime blev det.
Thank god for kesella med smak, himmelskt. Tyvärr blev vi för mätta för att orka smaka efter middagen men det blir toppen att ta med till stugan och bjuda familjen på i morgon.
I morgon väntar också shopping och lunch på stan med Emma och Hanna. Eftermiddagen spenderas som sagt i nya sommarstugan i Åhus där målning och golvläggning är i full gång. Ska bli mycket spännande att se hur där ser ut när alla möbler och tallrikar på väggarna är borta som tanten som bodde där förut hade. Melodifestival på kvällen med ett obestämt slut. Det hänger på Emma den här gången :)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter härligt att vara hemma! Jag har faktiskt fåglar hos mig, även fast det är 18 grader kallt just nu. Ser mycket trevligt ut med god middag och vin (är det bara jag eller ser Emma lite vin-pösig ut? ;-) ). Vi har lirat poker ikväll; kom hem 5 dollar rikare som vanligt.
Fan vad jag blir sugen på att vara med och renovera stugan. Ni tar väl en massa före/efter bilder nu också? Annars kommer jag att ångra mig ännu mer när jag kommer hem. Längtar också efter våren och Åhus i sommar!

Kram Sonny

Elin Wigermo sa...

Hm, före efter bilder..nja jag vet inte om man skulle se någon större skillnad iom att det var toppskick innan han ens började? Kram!

Anonym sa...

Vaddå vinpösig???? Fattar noll

Anonym sa...

Mums vad gott. Du är den bästa kokerska jag vet, haha :) Njut av vårvärmen så länge du är hemma, här börjar det skymta slask. Saknar dig . KRAMAR!