torsdag 22 februari 2007

Kikärtsbiffar

Nu måste jag verkligen köpa en mixer snarast så att jag kan mixa ihop soppor och göra kikärtsbiffar som jag och mamma gjorde i kväll. Superbra för sådana som mig själv som är lite kräsna på proteinsidan, man kan ju mixa ihop vilka bönor som helst och göra goda biffar. Frågan är om man ska satsa på stavmixer, matberedare eller blender?

Oh well, här kommer receptet på mina kikärtsbiffar
2 burkar kikärtor
1 ägg
½ purjolök
salt, peppar, citronsaft, paprikapulver
2 msk potatismjöl

Mixa allt och forma till biffar som steks i olivolja. Vi åt i tortillabröd med färsk spenat, avokado, majs och tomat.

6 kommentarer:

Anonym sa...

heej! jag röstar för matberedare, i dem kan man ju göra det mesta... även degar för brödbak osv... =)

ses snart !!!

kraaam

Anonym sa...

Hello! Håller med Helena fullständigt om att matberedare är mest flexibelt och ett måste i varje kök (varför har inte DU detta?!).
Har du förresten testat att göra laxbiffarna i Kärlek, oliver & timjan? De är också supergoda, och du behöver inte ens en mixer.

Anonym sa...

Übrigens schaut der Kenwood-Küchemachine total geil aus! So eine wäre nicht verkehrt zu haben...

Anonym sa...

Matberedare! Du kan göra så mycket mer med den!!! Akta dig dock för att köpa en elvisp! Idag kommer du hem :) Kram

Anonym sa...

Mums! Är så glad att du är här redan elin! KOmmer bli en dunderhelg det här. PUSS!

Anonym sa...

Varma soppor kan nog vara lite klurigt med en mixer, har mer än en gång fått skura köket efter "explosioner". Kanske en köpa en billig stavmixer och satsa på en bra matberedare