tisdag 27 februari 2007

Spenatpaj

Blev lite inspirerad av Johanna på jobbet som hade gjort en spenatpaj och hittade sedan det här pajdegsreceptet som känns åtminstone lite nyttigare än andra. Jag hade lite mindre margarin och mindre kesella än receptet anger och det fungerade finfint!

Paj är ju väldigt gott men jag drar mig ofta från att göra det. Främst av tre anledningar;
1. Min ugn är för smal för att en normal pajform ska gå in
2. De flesta pajrecepten är ofta väldigt onyttiga med margarin i pajdegen och grädde i äggstanningen
3. Av någon oförklarlig anledning misslyckas jag ALLTID när det kommer till någon form av bakning och så också den här gången. Ett tips om ni förgräddar pajdegen är att räkna med att den då krymper en aning och en risk i och med detta kan vara att äggstanningen rinner ut och hamnar under skalet och inte i som den borde. Talar av egen erfarenhet.

Ok, bra kan jag väl inte påstå att det blev men nu vet jag tills nästa gång och det viktigaste är att man vågar testa nya grejer eller hur? :)

Fyllning: färsk spenat, cocktailtomater, fetaost, det som blev över av kesellan från pajdegen, 2 ½ dl mellanmjölk (eller 3 dl utan kesella), 3 ägg, salt, peppar, basilika.
Lägg gärna spenaten underst så att den inte blir torr. In i ugnen i 30 ungefär.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det viktigaste att man vågar prova sig fram, man lär sig av sina misstag, inte sant!?
Tack för ännu en toppendag. KRAM KRAM på dig