torsdag 28 februari 2008

Solbullar

Har varit sugen på att baka hela veckan. Är dock inte sugen på att äta så jag får bjuda hem ett gäng vänner på dessa goda bullar. Receptet var från början utan vaniljkesella som fyllning. Ett annat alternativ är en klick sylt, eller gör egen vaniljkräm. Eller hoppa över fyllningen helt enkelt. Det ska nog jag göra nästa gång.
Solbullar
100 g margarin
5 dl mjölk
25 g jäst (½ paket)
1 dl socker
2 msk malen kardemumma
½ tsk salt
drygt 1 l vetemjöl (jag kör vetemjöl med fullkorn)
1 ägg till pensling
mandelspån
1 burk vaniljkesella till fyllning
Smält margarin i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt bli fingervarmt (37 grader). Smula ner jästen i en bunke, tillsätt vätskan och rör till jästen har löst sig. Blanda ner övriga ingredienser och arbeta degen i ca 5 min. Degen ska vara ganska kladdig. Låt jäsa under bakduk i 1 h.
Baka ut degen på mjölat bakbord till 25-30 små bollar. Om du vill ha fyllning, platta ut och klicka vaniljkesella i mitten. Vik runt kanterna och nyp i hop. Placera med nypet nedåt på plåten. Låt bullarna jäsa på plåten i 30 min.
Pensla med ägg, strö över mandelsån och baka i mitten av ugnen 200 grader i 10-12 min.

Inga kommentarer: