söndag 3 februari 2008

Terapi

Vem sa att det här med matlagning inte är kul?
Det är söndag eftermiddag. Jag har varit och handlat lite ingredienser till mitt storkok. Jag har hällt upp glas vin, lyssnar på lite bra musik, rullar lite köttbullar och rör i min tomatsoppa. Och jag njuter. Det här är som terapi för mig. Det doftar underbart av tomatsoppan med röda linser som har fått koka länge, länge och dagen till ära fått en ganska stor skvätt rött vin tillsatt. Har blandat i lite röda linser även i köttbullarna, + en massa lök, basilika och boveteflingor. Ska snart börja på dagens från början planerade middag. Ugnsbakad torsk med rostad potatis, citron, rödvinsfrästa tomater och kapris. Börjar bli hungrig trots att jag norpat en och annan köttbulle från stekpannan allteftersom. Söndagar när de är som bäst med andra ord.

Nötfärsköttbullar med röda linser
1 kg nötfärs
1 burk röda linser
1 finhackad gul lök
färsk eller fryst basilika
ca ½ dl boveteflingor (havregryn, skorpmjöl, ta vad ni vill)
2 ägg
en skvätt mjölk
1 tsk salt
svartpeppar

1 kommentar:

Anonym sa...

Oh shit vad mycket god mat, du är helt otrolig. Helt rätt att du pysslar om dig med lite vin och god mat. Puss på dig.