lördag 23 februari 2008

Quesadillas med chili & paprika

Varje lördag ställer jag klockan på åtta för att gå och träna. Varje gång klockan ringer stänger jag av den och tänker strunta i träningen. 5 minuter senare går jag trots allt upp ändå och varje vecka är jag lika glad att jag gick dit. Det finns verkligen inget roligare pass.

Solen skiner och det är vårväder ute. Ska äta lite lunch och sen ska jag och Theo gå en promenad runt Sätra. Därefter måste jag tyvärr låsa in mig framför datorn för att plugga. Kanske inte det roligaste sättet att spendera en lördag på men i veckan är det helt enkelt omöjligt att hinna med.

Jag behöver er hjälp till en uppgift, kom igen och svara på den här frågan nu så är jag väldigt tacksam. Det är viktigt att ni svarar även om ni inte är säkra och ni får inte kolla upp svaret innan :)

- Känner du till nyckelhålsmärkning? Beskriv vad du tror att det betyder.

Tack för er hjälp!

Quesadillas med chili & paprika (3 dubbla som sedan skärs i tårtbitar)
1 paket tortillabröd, 6 st
riven ost efter behag
1 philadelphia
1 röd paprika, fint strimlad
½ hackad röd chili
1 finhackad vitlöksklyfta
färsk koriander
salt, peppar

Bred philadelphia på alla tortillas. Lägg på chili, paprika, ost och kryddor. Lägg et bröd ovanpå det andra så att ni får tre dubbla quesadillas. Stek hastigt på hög värme, på båda sidor. Skär upp i tårtbitar. Ät med guacamole eller en röra på turkisk yoghurt och sweet chili.

6 kommentarer:

Henrik sa...

Hello!
Det där kändes som en ja eller nej-fråga men så lätt kommer jag väl inte undan...här kommer ett dåligt försök:
Nyckelhålsmärkningen är en symbol som visar att livsmedelsverket tycker att ett livsmedel är nyttigt, d.v.s. innehåller en bra mix av fetter/kolhydrater/protein (d.v.s. det något föråldrade kostcirkeltänkandet fettsnålt+måttligt med protein+en massa kolhydrater i form av kostfiber="bra").

Skypar förresten gärna i helgen!
Kram
Henrik

Elin Wigermo sa...

Tack Sonnyboy! Det är väl ingen ja och nej fråga. Jag menar givetvis att man måste beskriva innebörden också, precis som du gjorde. Jag tackar för din medverkan! Hörs imrgn! Kram

Fege sa...

Eehh, känns som Sonnyboy förstört för oss andra att vara med i undersökningen nu....

Själv tycker jag att nyckehålsmärkningen är lite 90-tal. Det många av våra kunder pratar om nu så är det GDA, Guideline Daily Amount. Så vill du ha en alternativ undersöknng nu kan du ju fråga vilka som vet vad det är för märkning nu när Sonnyboy förstört den förra undersökningen.

Henrik sa...

Din kritik känns lite obefogad Fege; skulle jag väntat med att svara tills du hade fått chansen eller hur hade du tänkt dig?

Elin Wigermo sa...

Eftersom Henriks svar inte var helt korrekt tycker jag nog att andra kan svara ändå :)

Anonym sa...

Hmmm, jag skulle kanske säga att det är mat som är fettsnålt...men vad vet jag? =)