tisdag 6 mars 2007

Energiladdad lunch

Efter en förmiddag hemma hos Helena med gruppuppgift till kursen Välfärdssjukdomar där vi ska ordinera och genomföra ett träningsprogram för Olle 55 år med kranskärlsjukdom laddar jag nu inför träningen med en rejäl och nyttig lunch. Pasta och tomatsås med aubergine och en fruktsallad med kanelkaffe.

Nu ska cykeln bäras upp ur källaren och därmed också byta plats med tjockase vinterjackan. Det är vår. Folk är glada och "man lever upp igen" som tanterna sa inne på Interflora. Visst är det underbart! Ibland är våren nästan bättre än sommaren just för att det växer och spricker upp, inte bara i jorden utan också i folks ansiktsuttryck och känslor. Nu ska det susas ner för snöfria grusiga gator för some pump, funk and discodancing!

Tomatsås med aubergine
4 tomater, tärna
1 aubergine, tärna
1 rödlök + lite vitlök
1 paket krossade tomater med basilikasmak
salt, peppar, en nypa socker
citron och balsamvinäger
basilika

Fräs aubergine i olivolja, tillsätt tomaterna. Tillsätt därefter krossade tomater och smaksätt. Servera med fullkornsspaghetti.
Fruktsallad: banan, apelsin, vindruvor och russin

3 kommentarer:

Karolin sa...

Åh jag längtar nästan mest efter träning och tung willysbacka då jag ska äta tonfisksallad och, som jag jag bestämde nu efter din fina bild, fruktsallad! Ses vid hojjarna :) Kram

Anonym sa...

mums...
våren kommer med stormsteg, tjohoo!
kraaam

Lovisa sa...

Jag vill ha lite hälsoperspektiv igen! Saknar hälso-hysterin just nu! Ska bli kul att ses imorgon. Kram!