tisdag 6 mars 2007

Potatis är bra mat

Slask, slask, slask. Nära ska jag få börja använda alla underbart söta ballerinaskor och klänningar som finns i butikerna? För tillfället får jag vara tacksam för ett par nya sneakers så att jag slipper gå med blöta fötter dagarna i ända, and trust me, I am.

Så till dagens stora samtalsämne; middagen.
Potatisen har fått ett oförtjänt dåligt rykte nuförtiden då den har ett ganska högt GI. Man måste dock tänka på att man inte enbart äter potatis utan se den som en del i en måltid tillsammans med protein, fett och grönsaker. GI-värdet för hela måltiden blir då ett annat än potatisens enbart för sig själv. I dag diskuteras även GL-värdet vilket inte enbart tar hänsyn till hur snabbt kolhydraterna får blodsockret att stiga utan även mängden kolhydrater i varje produkt och portion. Om man tittar på just GL-värdet har plötsligt potatisrätten lägre värde än en pastarätt. Pasta innehåller en högre mängd kolhydrater än potatis och dessutom äter man ofta mer pasta än potatis i en portion. Potatis mättar och är således en bra kolhydratkälla. Inte sant Helena? :) Och vem vet, med produkter som fullkornschips kanske vi snart får se en framodlad fullkornspotatis också? Håll utkik and let me know!

Tonfiskgoja
1 burk tonfisk
1 burk mini creme fraiche
1 tärnat äpple
kapris efter behag (gärna en hel burk om ni frågar mig, just can´t get enough)
lite salt, peppar och citron

Om ni inte känner för att vänta i tusen år tills potatisen blir klar är ett tips att dela dom på mitten, lättare att äta också. Servera med sallad, majs, dill och en citronklyfta.

9 kommentarer:

Karolin sa...

Mm, va gott det ser ut!

Anonym sa...

mm. du kan få till det du! enkelt och gott! Sov så gott inatt vännen. Puss

Anonym sa...

fullkornspotatis... det låter onekligen skumt. allt måste inte va fullkorn, jag gillar naturell potatis bäst. =) ja, bra kolhydratkälla minsann... det behöver vi hårt tränande...! ;)

man jag är inte den som är den, snart är jag säkert en stark anhängare av fullkornspotatis... chipsen är ju goda... =)

...men lite skumt är det.

aja nu ska jag sluta!

PUSS

Anonym sa...

Slask? Jag som trodde att ni hade massa snö fortfarande. Här är det klara och kalla vinterdagar; snön har dock nästan helt smält bort.
Intressanta tankar om potatis (såg mycket gott ut för övrigt). Får helt och hållet hålla med om att jag är benägen att äta mer grönsaker och andra tillbehör till en potatisrätt än en pastarätt. Säger dock som Helena; det mesta är nyttigt så länge man rör på sig.
Fullkornspotatis får du nog däremot leta länge efter innan du hittar. Förvisso tycker jag att fullkornsmärkning (och livsmedelsmärkning i allmänhet) är luddig för att inte säga missvisande; men för att vara fullkorn måste det väl ändå vara säd, majs eller ris. Det skulle dock inte förvåna mig om potatis med skal inom kort marknadsförs som fullkornspotatis....sådana chips finns ju förresten för övrigt! "Men varför står vi då i den här djungeln?" ;-)

Anonym sa...

Det var någon som sa till mig att han inte åt potatis för det var så mycket stärkelse i det... har inte så stor koll om det verkligen är så onyttigt.. har du?

Elin Wigermo sa...

Annika: nej inte direkt men det är säkert inte bra om man äter 10 potatisar 7 dagar i veckan men allt handlar ju just om det där, att se helheten och potatisen (i det här fallet) som en liten del i en hel måltid :)

Karolin sa...

Potatis är den bästa, naturliga basvaran som finns. Mjölk och potatis kan man komma långt på. Punkt slut ;)

Anonym sa...

Heja Karolin, du tog hem potten den här gången! =)

Linen sa...

1000 tack och, ah, gú va bra att du berätta :) Det ska jag nog kunna fixa ;) Ha en toppen helg! :)