fredag 18 maj 2007

Bakdag

Puh vad jag har bakat idag. Solrosfrön, pärlsocker och mjöl i femhundra olika sorter täcker mitt köksgolv. Själv är jag helt slut. Fredag idag men det känns som söndag för tredje dagen på rad. Sovmorgon, lunchträning och en bok i soffan fram till kvällens aktivitet börjar kännas som en vardagsrutin. På ett sätt är det skönt att det nu bara är en vecka kvar till sommarlovet då jag blir så trött på slappa kurser som den nuvarande. Har mycket att se fram emot i juni. Ge mig sommar nu!

Brytbröd med kanel, äpple och solrosfrön

10 dl dinkel fullkorn
4 dl grahamsmjöl eller fullkornsvetemjöl
1 dl solrosfrön
2 rivna äpplen
1 msk malen kanel
2 dl mild lättyoghurt
50 g jäst
2 msk flytande honung
5 dl mjölk
2 tsk salt
Garnering: solrosfrön eller hackade hasselnötter

Börja med att sätta ugnen på 225 grader. Värm mjölken fingervarm = 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt den ljumna mjölken. Rör ner yoghurt, honung, saltet, rivet äpple, kanel, solrosfrön och mjöl och arbeta i hop till en deg. Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i ca 25 delar. När man bakar med dinkel ska degen vara kladdig. Tänk därför på att inte tillsätta mer mjöl än vad receptet anger. Arbeta istället varje bulle varsamt med lite grahamsmjöl på bakbordet och i handflatorna. Rulla varje del med händerna och lägg dem tätt i en smord plåt med höga kanter. Jäs ytterligare 20 minuter. Pensla bullarna med lite vatten och strö över hackade hasselnötter eller solrosfrön. Grädda bullarna i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna helt i plåten innan du bryter isär bröden.

Jag gjorde dubbelt recept och bytte ut hälften av vetemjölet mot vetemjöl med fullkorn. Blev ingen skillnad varken smak- eller utseendemässigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, ingen skillnad mot "vanliga" bullar! Super goda om jag ska vara ärlig! Tack för dem och sällskapet =)
Sov gott! Kram